قوانین و مقررات

1- تعاریف و اصطلاحات
1-1- شرکت: شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات غرب به شماره ثبت 9166 که ارائه دهنده ی سرویس ارجاع نیروی کار "کارزان" می باشد.
1-2- کارزان: نرم افزار کارزان که توسط شرکت در دو قالب وب و اپلیکیشن تلفن همراه تولید و به مشتریان و استادکاران جهت بهره برداری عرضه شده است.
1-3- استادکار: شخص حقیقی است که بر اساس خوداظهاری، تجارب و مهارت ها و یا ارائه جواز کسب یا گواهی مهارت فنی و حرفه ای به ارائه خدمات به مشتریان می پردازد.
1-4- مشتری: شخصی حقیقی است که دارای اهلیت قانونی باشد و با تکمیل اطلاعات خواسته شده در سامانه در آن ثبت نام و با نصب نرم افزار بر روی تلفن همراه هوشمند بر اساس موقعیت مکانی و نوع درخواست از خدمات استادکار بهره می برد.
1-5- کاربر: استادکار یا مشتری
1-6- حق عضویت: میزان مبلغ واریزی که استادکار برای بهره مندی از خدمات معرفی و ارجاع در سامانه در دوره های ماهیانه به شرکت می پردازد.
1-7- حساب کاربری: عبارت از حسابی الکترونیکی است برای مشتریان و استادکاران که چگونگی درخواست ها و پاسخ های آنان را به تفصیل در خود نگهداری می نماید.
1-8- قوانین کشور: شامل کلیه قوانین جمهوری اسلامی ایران که در حوزه های مختلف از قانون اساسی گرفته تا قوانین صنفی، مالیاتی و مدنی که در موضوع سند حاضر جاری و قابل استناد هستند.
2- نوع و نحوه فعالیت سامانه
2-1- سامانه کارزان محصول شرکت فناوری اطلاعات و ارتباطات غرب بر اساس قوانین کشور است و کلیه حقوق مادی و معنوی حاصل از آن متعلق به این شرکت است.
2-2- نوع همکاری سامانه با استادکار بر اساس پرداخت حق عضویت است و هیچگونه رابطه استخدامی بین شرکت، سامانه و استادکار برقرار نیست.
2-3- این سامانه تنها بستری ارتباطی و الکترونیکی جهت معرفی و ارجاع درخواست مشتری به استادکار است و هیچگونه مسئولیتی در نوع و نحوۀ روابط آنان به هیچ شکل و شرحی نداشته و نخواهد داشت.
2-4- شرکت با تولید نرم افزار و بر اساس اصل حدود فعالیت فقط در ازای دریافت حق عضویت (یا حق کمیسیون) از استادکاران، آنان را به مشتریان معرفی و ارجاع می دهد و هیچگونه مداخله ای در امور اجرایی اصناف دیگر که استادکاران در آنها فعالیت دارند؛ ندارد.
3- نوع فعالیت و تعهدات استادکار
3-1- استادکار مکلف است بر اساس اطلاعات واقعی در سامانه ثبت نام نموده و مسئولیت اطلاعات کذب و عواقب ناشی از آن (جعل عنوان و مجازات های مربوط ) تمام و کمال به عهده اوست و سامانه هیچگونه مسئولیتی در قبال این موارد ندارد.
3-2- مسئولیت نوع و نحوۀ خدمات و چگونگی اجرای آن با توافق بین مشتری و استادکار صورت می گیرد و سامانه هیچگونه مسئولیتی در قبال آن ندارد.
3-3- استادکار مسئولیت تأمین دستگاه تلفن همراه هوشمند متصل به اینترنت جهت نصب و
بهره گیری از سامانه را دارد و شرکت در این رابطه هیچ مسئولیتی ندارد.
3-4- پس از واریز مبلغ به حساب کاربری، به هیچ عنوان امکان بازگشت آن وجود ندارد، لذا قبل از واریز هرگونه وجهی کلیه اطلاعات لازم را با مطالعه این سند و یا ارتباط با بخش پشتیبانی سامانه کسب نمایند.
3-5- ارائه هرگونه خدمات خارج از موارد اعلام شده توسط استادکار در سامانه به مشتریان و عواقب ناشی از آن به عهده اوست و سامانه هیچگونه مسئولیتی ندارد.
3-6- گزارشات عملکرد ناشی از درخواست های رسیده و پاسخ های اعلام شده در حساب کاربری استادکار ثبت و نگهداری می گردد که محرمانه بوده و فقط با دستور مقام قضائی قابل ارائه می باشد.
3-7- استادکار متعهد می گردد که از کارزان برای انجام هیچ فعالیت غیر‌قانونی (طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران) یا مخالف با عرف جامعه استفاده نکند. هم چنین استادکار حق ندارد اشیاء غیر مجاز از جمله مشروبات الکلی، مواد مخدر، سلاح یا سایر اشیاء یا حیواناتی که طبق قانون جمهوری اسلامی ایران مجاز نیست همراه داشته باشد.
3-8- استادکار متعهد به رعایت همۀ قوانین اسلامی، شرعی، اخلاقی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران از جمله پوشش مناسب در هنگام استفاده از کارزان، است. هم چنین استادکار متعهد می گردد در حین ارائه ی خدمات کارزان از استعمال دخانیات و هرگونه ظاهر یا رفتار نامتعارف که منجر به نارضایتی مشتری شود امتناع کند.
3-9- استادکار می‌پذیرد که کارزان ممکن است از ارسالSMS پیامک به عنوان راه ارتباطی شرکت با وی استفاده کند. استادکار می‌تواند درخواست کند که ارسال این پیام‌ها قطع شود اما می‌پذیرد که با انصراف از دریافت این پیام‌ها، ممکن است در استفاده از سرویس با مشکل مواجه شود.
3-10- استادکار متعد می گردد که پس از ارائه ی خدمات کارزان هیچ یک از اطلاعاتی را که در مورد مشتری کسب کرده است، در اختیار فرد دیگری قرار ندهد.
3-11- استادکار متعهد می گردد که در حین ارائه ی خدمات، کارزان را وسیله تبلیغات و بازاریابی محصولات شخصی خود یا کسان دیگری قرار ندهد.
3-12- استادکار می‌پذیرد که کارزان ارائه دهنده ی خدمات فنی و نظافت نیست بلکه تنها یک خدمت نرم‌افزاری است که ارتباط بین مشتریان و استادکاران را جهت توافق برای انجام یک خدمت فراهم می‌کند. در سرویس کارزان، استادکار مختار است یک درخواست خدمت را بپذیرد یا رد کند، همچنین مشتری مختار است پس از ارسال درخواست خدمت، مشخص شدن استادکار و قبل از آغاز عزیمت استادکار به نقطه مبداء، خدمت را لغو کند یا خیر. لذا هر خدمتی که مشتری با استادکار انجام می‌دهد باید به عنوان یک قرارداد لازم مستقل بین استادکار و مشتری در نظر گرفته شود.
3-13- استادکار متعهد می گردد که در حفظ و نگهداری تمام اشیا منزل مشتری کوشا باشد و در صورت وارد کردن هرگونه آسیب شخصا جوابگوی مشتری بوده و خسارت وی را جبران نماید.
3-14- استادکار متعهد می گردد که پس از تایید درخواست یک مشتری در کارزان در موعد مقرر و در مکان مشخص شده به عنوان محل ارائه ی سرویس حاضر شده و خدمت مورد نظر را ارائه نماید. در غیر اینصور شرکت می تواند به دلیل عدم رعایت قوانین کارزان که باعث بدنامی و به خطر افتادن اعتبار شرکت خواهد شد از استادکار هزینه ای را به تشخیص خود به عنوان جریمه مطالبه نماید و در مواردی اقدام به مسدود نمودن حساب کاربری نیروی فنی خدمات نماید.
3-15- مسئولیت همۀ اقدامات و افعال استادکاران و مشتریان کارزان که ناشی از عدم رعایت قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران از جمله قانون مجازات اسلامی (ارتکاب جرم در هنگام انجام خدمت) و قوانین مدنی (ورود خسارت به اموال کاربر) باشد، برعهدۀ شخص متخلف بوده و شرکت هیچ گونه مسئولیتی در قبال اعمال و افعال فوق نداشته و نخواهد داشت و شرکت می‌تواند ضمن غیر فعال کردن متخلف، از طریق مراجع صالح اقدامات قانونی را علیه نامبرده نسبت به احقاق حقوق قانونی شرکت بعمل آورد.
3-16- هر گونه اقدامی از سوی استادکاران که منجر به ورود خسارت به شهرت تجاری، نام و اعتبار کارزان شود تخلف از شرایط قراردادی و قانونی تلقی و شرکت حق غیر فعال نمودن کاربر و اقدام قانونی علیه وی را جهت مطالبه خسارت و احقاق حقوق قانونی خود خواهد داشت.
3-17- درخواست خدمت بدون حضور مشتری (مالک یا مستاجر یا وکیل ایشان) توسط استادکار ممنوع است و کاربر حق درخواست و انجام خدمت را نخواهد داشت، در صورت عدم رعایت، همۀ مسئولیت‌های ناشی از این تخلف برعهدۀ اقدام کنندگان آن است و کارزان حق دارد نسبت به قطع دسترسی اقدام به پیگیری قانونی از جمله مطالبۀ خسارت از شخص متخلف کند.
3-18- در صورتی که به هر دلیل شرکت به این نتیجه برسد که حضور یک استادکار در کارزان می تواند برای اعتبار شرکت یا سایر کاربران خطرناک باشد، می تواند حساب کاربری وی را به صلاحدید خود و بدون نیاز به ارائه ی دلیل مسدود نماید. کاربر متعهد می گردد که در چنین مواردی هیچگونه اعتراضی به اقدام شرکت نداشته باشد.
3-19- استادکار می پذیرد که از زمان نخستین ارجاع کار به وی توسط کارزان، مبلغی به عنوان حق عضویت ماهیانه و یا حق کمیسیون به صلاحدید شرکت تعیین شده و توسط استادکار پرداخت می گردد. استادکار متعهد می گردد که این مبلغ را در بازه ی زمانی تعیین شده پرداخت نماید، در غیر اینصورت شرکت حق دارد حساب کاربری استادکار را مسدود و از ارائه ی خدمات به وی خودداری نماید.
3-20- استادکاران مجاز نیستند هیچگونه فعالیتی که تخلف نرم افزاری محسوب شود نسب به کارزان انجام دهند. این موارد می تواند تلاش برای استخراج کد منبع، استفاده از روشهای مختلف برای ایجاد اختلال در کارکرد نرم افزار، ایندکس گذاری یا داده کاوی، تلاش برای دسترسی غیرقانونی به هر بخش از کارزان و هرگونه عمل دیگری که از دید شرکت سو استفاده ی نرم افزاری محسوب شود، باشد.
3-21- مسئولیت حفظ و حراست از حساب کاربری برعهدۀ کاربر بوده و کاربر ضمن پذیرش این مسئولیت، همۀ داده پیام‌های صادره از طریق حساب کاربری مذکور را منتسب به خود دانسته و هرگونه ادعایی نسبت به انکار، تردید و جعل داده پیام‌های ارسال شده از ناحیۀ نامبرده غیر قابل استماع و مردود است.
3-22- کاربر با عضویت در سرویس کارزان قصد و اراده خود را نسبت به پذیرش انعقاد هرگونه اقدام و عمل حقوقی از جمله عقود و معاملات از راه دور و از طریق سیستم رایانه‌ای و الکترونیکی اعلام می‌کند.
4- تعهدات مشتری
4-1- افراد با بیش از 18 سال سن و واجد اهلیت قانونی مجاز به استفاده از سامانه می باشد و متعهد به ارائه ی اطلاعات صحیح به کارزان هستند. مسئولیت ارائه هر گونه اطلاعات کذب بر عهده ی کاربر بوده و شرکت حق پیگرد قانونی را برای خود محفوظ می داند.
4-2- مشتری مسئولیت تأمین دستگاه تلفن همراه هوشمند متصل به اینترنت جهت نصب و
بهره گیری از سامانه را دارد و شرکت در این رابطه هیچ مسئولیتی ندارد.
4-3- مالک خط تلفن همراه، مسئول استفاده از آن به هر نحو است و لذا هرگونه سوء استفاده از خط تلفن همراه و حساب کاربری مربوطه در این سامانه متوجه مالک خط است.
4-4- استفاده از هرگونه دستگاه الکترونیکی به هر نحو به قصد نفوذ و افشاء اطلاعات و یا هرگونه استفاده دیگر توسط مشتریان خلاف بوده و موجب پیگرد قانونی می گردد.
4-5- مشتریان با ثبت نام و هربار استفاده از سامانه مقررات جاری درآن را پذیرفته و حق هرگونه ادعایی را از خود سلب می نمایند.
4-6- مشتریان موظفند از نوع و نحوۀ درخواست خود اطمینان حاصل نمایند و با ارسال درخواست مسئول پرداخت هرگونه هزینه که بابت اتلاف وقت استادکار است، می باشند.
4-7- استفاده از چند خط تلفن همراه توسط یک فرد حقیقی در سامانه تخلف بوده و با مشاهده هرگونه مورد اینچنین، تمامی حساب های کاربری متعلق به فرد مذکور غیرفعال و کلیه سوابق عملکرد او به مراجع ذیصلاح قانونی ارائه خواهد شد.
4-8- در برخی شرایط خاص این امکان وجود دارد که شرکت از مشتری درخواست کننده ی سرویس تقاضای احراز هویت کند، در صورتی که در چنین مواردی مشتری اطلاعات کافی در اختیار شرکت قرار ندهد، شرکت می تواند از ارائه ی سرویس به مشتری خودداری نموده و حساب کاربری او را مسدود نماید.
4-9- مشتری می‌پذیرد که کارزان ممکن است از ارسالSMS پیامک به عنوان راه ارتباطی شرکت با وی استفاده کند. مشتری می‌تواند درخواست کند که ارسال این پیام‌ها قطع شود اما می‌پذیرد که با انصراف از دریافت این پیام‌ها، ممکن است در استفاده از سرویس با مشکل مواجه شود.
4-10- کارزان ممکن است کد تخفیف هایی را به مشتری هدیه کند؛ مشتری می تواند با وارد کردن این کدها از تخفیف هایی در هزینه های خدمات بهره مند شود که یا منجر به کاهش هزینه خدمات می شود و یا به حساب کاربری وی افزوده می شود. مشتری متعهد می شود که این کدها را در اختیار شخص دیگری قرار ندهد، حتی اگر کارزان کدها در فضای عمومی منتشر نموده باشد.
4-11- مشتری می‌پذیرد اعتباری که در حساب کاربری خود دارد مستقل از روش کسب آن (اگر در نتیجه افزایش اعتبار از طریق درگاه بانک باشد یا در نتیجه وارد کردن کدهای تخفیفی که کارزان در اختیار آنها قرار می‌دهد یا هر روش دیگری) فقط برای استفاده از سرویس کارزان قابل استفاده است و امکان دریافت این وجه را به صورت نقد ندارد.
4-12- مشتری می‌پذیرد کدهای تخفیفی که به آنها داده می‌شود ممکن است منقضی شوند. از آنجایی که کارزان برای ارائه این کدها هزینه ای از مشتریان دریافت نمی‌کند، این حق برای شرکت محفوظ است که مبلغ یا درصد تاثیر این کدها را حتی پس از انتشار آنها تغییر دهد یا در صورت لزوم (و گاها موارد تشخیص تخلف) آنها را باطل کرده و مبلغ را از حساب مشتری کسر نماید.
4-13- مشتری متعد می گردد که پس از دریافت خدمات از کارزان هیچ یک از اطلاعاتی را که در مورد استادکاران کسب کرده است، در اختیار فرد دیگری قرار ندهد و اقدام به ذخیره ی اطلاعات شخصی استادکار در تلفن همراه خود ننماید.
4-14- مشتری متعهد به رعایت همۀ قوانین اسلامی، شرعی، اخلاقی و اجتماعی جمهوری اسلامی ایران از جمله رعایت حجاب مناسب در هنگام استفاده از کارزان، است.
4-15- مشتری می‌پذیرد که کارزان ارائه دهنده ی خدمات فنی و نظافت نیست بلکه تنها یک خدمات نرم‌افزاری است که ارتباط بین مشتریان و استادکاران را جهت توافق بر انجام یک خدمت فراهم می‌کند. در سرویس کارزان، استادکار مختار است یک درخواست خدمت را بپذیرد یا رد کند، همچنین مشتری مختار است پس از ارسال درخواست خدمت، مشخص شدن استادکار و قبل از آغاز عزیمت استادکار به نقطه مبداء، خدمت را لغو کند یا خیر. لذا هر خدمتی که مشتری با استادکار انجام می‌دهد باید به عنوان یک قرارداد لازم مستقل بین استادکار و مشتری در نظر گرفته شود.
4-16- مشتریان پذیرفته اند که کارزان به عنوان یک نرم افزار عمل کرده و دو طرف را به هم معرفی و مرتبط می نماید. مسئولیت هرگونه آسیب به اموال طرفین بر عهده فرد خاطی بوده و طرفین می توانند در مراجع ذی صلاح حقوقی و قضایی علیه یکدیگر اقامه دعوی نمایند.
4-17- مشتری متعهد می گردد که فقط در مواردی درخواست روی کارزان ارسال نماید که واقعا قصد استفاده از خدمات کارزان را داشته باشد. در صورتی که مشتری درخواستی را پس از پذیرش توسط یک استادکار لغو نماید و یا در محل درخواست حاضر نشود، شرکت می تواند مبلغی را به عنوان خسارت اتلاف زمان استادکار از وی مطالبه نماید.
4-18- مسئولیت همۀ اقدامات و افعال استادکاران و مشتریان کارزان که ناشی از عدم رعایت قوانین موضوعه جمهوری اسلامی ایران از جمله قانون مجازات اسلامی (ارتکاب جرم در هنگام انجام خدمت) و قوانین مدنی (ورود خسارت به اموال کاربر) باشد، برعهدۀ شخص متخلف بوده و شرکت هیچ گونه مسئولیتی در قبال اعمال و افعال فوق نداشته و نخواهد داشت و شرکت می‌تواند ضمن غیر فعال کردن متخلف، از طریق مراجع صالح اقدامات قانونی را علیه نامبرده نسبت به احقاق حقوق قانونی شرکت بعمل آورد.
4-19- هر گونه اقدامی از سوی مشتریان که منجر به ورود خسارت به شهرت تجاری، نام و اعتبار کارزان شود تخلف از شرایط قراردادی و قانونی تلقی و شرکت حق غیر فعال نمودن کاربر و اقدام قانونی علیه وی را جهت مطالبه خسارت و احقاق حقوق قانونی خود خواهد داشت.
4-20- مسئولیت رعایت همۀ قوانین و مقررات کشوری برعهدۀ کاربران کارزان اعم از استادکاران و مشتریان است.
4-21- مشتریان مجاز نیستند هیچگونه فعالیتی که تخلف نرم افزاری محسوب شود نسب به کارزان انجام دهند. این موارد می تواند تلاش برای استخراج کد منبع، استفاده از روشهای مختلف برای ایجاد اختلال در کارکرد نرم افزار، ایندکس گذاری یا داده کاوی، تلاش برای دسترسی غیرقانونی به هر بخش از کارزان و هرگونه عمل دیگری که از دید شرکت سو استفاده ی نرم افزاری محسوب شود، باشد.
4-22- مسئولیت حفظ و حراست از حساب کاربری برعهدۀ کاربر بوده و کاربر ضمن پذیرش این مسئولیت، همۀ داده پیام‌های صادره از طریق حساب کاربری مذکور را منتسب به خود دانسته و هرگونه ادعایی نسبت به انکار، تردید و جعل داده پیام‌های ارسال شده از ناحیۀ نامبرده غیر قابل استماع و مردود است.
4-23- کاربر با عضویت در سرویس کارزان قصد و اراده خود را نسبت به پذیرش انعقاد هرگونه اقدام و عمل حقوقی از جمله عقود و معاملات از راه دور و از طریق سیستم رایانه‌ای و الکترونیکی اعلام می‌کند.
4-24- در صورتی که به هر دلیل شرکت به این نتیجه برسد که حضور یک مشتری در کارزان می تواند برای اعتبار شرکت یا سایر کاربران خطرناک باشد، می تواند حساب کاربری وی را به صلاحدید خود و بدون نیاز به ارائه ی دلیل مسدود نماید. کاربر متعهد می گردد که در چنین مواردی هیچگونه اعتراضی به اقدام شرکت نداشته باشد.
5- تعهدات شرکت
5-1- شرکت با تمام کانال های ارتباطی خود، از جمله واحد ارتباط با مشتری سعی می کند تا همه ی مشکلات احتمالی بین مشتریان و استادکاران را حل و فصل نماید و در جهت مصالحه و سازش بین مشتری و استادکار کوشا باشد.
5-2- شرکت نهایت تلاش خود را به منظور ارائه کامل خدمات کارزان به کاربران به کار می گیرد اما هیچ گونه مسئولیتی در قبال اجرای کارزان روی همه ی دستگاه ها و همه ی شبکه ها و اپراتورهای ارتباطی ندارد.
5-3- شرکت مکلف است زیرساخت های مرتبط با ارائه و پایداری سرویس توسط سامانه در فضای مجازی اعم از سرور، وب سایت و سایر امور مربوط به این بخش را فراهم نماید.
5-4- شرکت تعهد می کند تمام توان خود را به منظور شناسایی افراد خوشنام و متخصص به عنوان استادکاران به کار گیرد، اما هرگونه مشکلات خارج از برنامه نرم افزاری، بین استادکاران و مشتریان، خارج از کنترل شرکت می باشد. شرکت تنها سرویس کارزان را به عنوان یک بستر نرم افزاری ارائه نموده و هیچگونه مسئولیت قانونی در قبال مشکلات ایجاد شده توسط استادکاران یا مشتریان متوجه شرکت نیست.
5-5- شرکت مکلف است هرگونه تخلف از قوانین و مقررات را به مراجع ذیصلاح ارائه و درخواست پیگرد قضائی نماید.
5-6- شرکت مکلف است بر اساس قوانین حمایت از حقوق مصرف کنندگان و تولیدکنندگان خدمات مطلوب را در چارچوب سند حاضر به مشتریان و استادکاران ارائه نماید.
5-7- شرکت متعهد می گردد تا تمام اطلاعات کاربران را به صورت محرمانه حفاظت نماید و جز به دستور مقامات قضایی قانونی این اطلاعات را در اختیار شخص ثالثی قرار ندهد.
5-8- شرکت اختیار دارد در صورت مشاهده هرگونه اخلال و یا فعالیت خارج از چارچوب تعیین شده در سند حاضر توسط استادکاران و یا مشتریان ، به غیرفعال نمودن حساب کاربری اقدام نماید.
5-9- شرکت اختیار دارد برای تأمین منافع خود از روش های پیش بینی شده قانونی به تبلیغات در سامانه بپردازد.
5-10- شرکت متعهد می گردد که تا زمانی که کاری را به استادکار ارجاع نداده است از دریافت هرگونه مبلغی تحت عنوان حق عضویت یا حق کمیسیون خودداری نماید. اما شرکت مختار است از زمان ارجاع کار به استادکار، مبلغی را به عنوان حق عضویت یا حق کمیسیون تعیین و از استادکار مطالبه نماید.